Zo zit je te stuntelen in een Supersonic, zo vaar je heerlijk een rondje in een Accelero...
Het plan was om woensdagmiddag vóór de training in ieder geval de Viper van Frans uit te proberen. Dus zo gezegd, zo gedaan, rond half vijf zat ik inderdaad in de Viper. In deze stabiele boot is het voor mij inderdaad een kwestie van instappen en wegvaren. Dat doel kan hiermee dus wel gehaald worden. De vraag is of hij voor mij snel genoeg is. Op dit moment weet ik dat nog niet. Na een paar stukken flink doorhalen had ik het idee dat je toch wel wat meer moeite moet doen om deze boot te laten lopen.
Wat dan? Frans was er nog niet, en Harry, die vorige week in de Neumann van Frans voer, was op vakantie. Dus ik de Neumann uit het rek gehaald. Voorzien van een draaizitje, ook hier instappen en wegvaren. Eens even gaan kijken op de Bosbaan dan maar? Na het overdragen bleek het daar erg, erg druk met roeiers, dus om in mijn eentje daar tussen te gaan liggen leek mij niet zo'n goed idee. Achteruit terug, ook dat ging goed, al was het toch even stressen. En dat wil ik nou juist eigenlijk niet...
Verder dus in het bos. Na de grote en kleine kanovijver raakte ik aardig ingevaren en voor mijn gevoel ging het lekker. Maar omdat de echte training nog moest beginnen, legde ik de Neumann weg en keek of ik Frans al ergens zag, om in de K2 deel te nemen aan de training. Misschien had Frans het mailtje van mij anders begrepen, hoe dan ook, geen Frans. Dus dan maar in de Neumann.
Toen ik instapte, kreeg ik meteen van Ed de opmerking dat de boot veel te groot was voor mij, en dat de punt boven water stak. Hm, volgens mij heeft hij gelijk. Maar ja, toch maar gaan varen. Zo'n opmerking maakt me dan gelijk weer onzeker, en ik had al geen zin meer om de Bosbaan op te gaan. Dan maar een rondje Bos.
Op de grote kanovijver kwamen Boris, Ed en Robert-Jan mij achterop. Zij waren bezig aan een "rustig" rondje. Ik kroop bij Robert-Jan op zog, en de jongens werden meteen een soort enthousiast. Het werd voor de rest van het rondje een praktijkles zogvaren, waarbij het kruiszog houden met de Neumann en de wendbaarheid / directe reactie op het roer goed van pas kwam. Het werd weer leuk!
Tegen het eind van het rondje bleek er ook nog een persoonlijk record voor mij in te zitten, en hoewel mijn schouder begon te protesteren en mijn hartslag zeker niet meer onder de 85% bleef, zette ik toch steeds weer aan om op het zog te blijven. Hoewel ik er een aantal keer afviel, wachtte Boris steeds tot ik er weer bij was, wat resulteerde in een rondje in 1.02 of misschien zelfs 1.01.30. Een PR dus voor mij. Het rondje binnen 1 uur komt in zicht. Mag ik dat nog eens meemaken...
Bij het uitstappen zei Ed: "Heb je al eens in deze boot gezeten", doelend op zijn Accelero. Ik heb daar wel eens in gezeten volgens mij, maar nooit lang genoeg om echt een indruk te krijgen. "Leg maar neer," zei ik, en we gingen nog een klein rondje. Ingevaren als ik was, wonder boven wonder ook hier instappen en wegvaren... Wat gebeurt hier nu? Op kruiszog hoefde ik nu echt helemaal bijna niets meer te doen. Supergoed uitgetrimd deze boot, en goed bestuurbaar ondanks dat mijn tenen knel zaten in de smalle punt. Maar ik was toch te moe om dit lang vol te houden en stilliggen om te draaien zag ik ook niet zo zitten. Dus maakten we het kleine rondje af, terwijl Ed commentaar gaf op de Neumann. Volgens hem wordt de wendbaarheid alleen maar goedgemaakt door het goed luisteren naar het roer, en ligt hij ook voor hem veel te hoog op het water. Gevolg is dat je bij zogvaren maar een beetje te ver naar achteren hoeft te komen te zitten en je houdt het al niet meer.
Wat leert dit alles mij?
1. Het zit tussen je oren.
2. Ook al zit het tussen je oren, dan nog is het moeilijk en niet leuk om steeds opnieuw aan je boot te moeten wennen en dan nog af en toe "verraden" te worden als je om gaat op onverklaarbare wijze.
3. Een Viper vind ik nu nog te stabiel denk ik.
4. De Neumann is misschien wel goed om alleen in het bos te trainen voor de Gudena, want heeft een draaizitje, maar is geen goede boot voor mij.
5. Andere alternatieven: Supersonic M in plaats van L, Infusion, of misschien Zedtech 75?
Kortom, ik ben er nog (lang) niet uit. Bootje toch maar te koop zetten in Kampen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten