donderdag 9 juni 2011

Bijna-aanvaring en de nieuwe boot

Vorige week een beetje weinig tijd om te bloggen, waardoor het voorval op de Bosbaan tijdens de training van vorige week woensdag bijna vergeten was... Frans had rust voor de K2 Mix wedstrijd van Hemelvaartsdag dus ik deed mee in mijn K1. De training bestond uit 5x 1000m, waarbij steeds 200m 90-95% en dan 50m met minder druk op de peddel. Vrij zwaar en hier komen de snelheidsverschillen naar boven. Ik lag dus na de 1e 1000m meteen achter. Ik probeerde dus zo snel mogelijk te keren. Ik achterom en zag niets. Ik voer baan 2 binnen en draaide terug richting baan 3. Uit mijn linker ooghoek zag ik een punt van een roeiboot binnenvaren met redelijk hoge snelheid!
Er gingen in een flits twee dingen door me heen: - ik zit fout, en - ik moet me laten omslaan anders krijg ik een roeispaan of stalen afhouder in mijn rug...!
Dus inderdaad liet ik mij snel omslaan en bleef met mijn hoofd onder water. Toen ik boven kwam maakte ik meteen excuses naar de twee roeiers, en Harry kwam mij te hulp om mijn boot naar een steiger te varen. Met uitgewrongen kleren en verder gelukkig alleen een gedeukt ego hervatte ik de training. Dan merk je wat een klap het geeft, die adrenaline. Niet meer vooruit te branden, dus dan maar op souplesse de training uitvaren.

Zondag had Frans nog geen zin om te K2-en, dus werd het een rondje Bos met de K1, waarbij ook Pieter aansloot. Gisteren werd bij het overdragen naar de Bosbaan alsnog besloten er een ronje Bos van te maken, omdat de straffe wind (kracht 4 à 5) precies recht op de baan stond en er schuimkopjes te zien waren. Het was volgens mij vooral Henk die er niet zo'n zin in had. Dus werd de eerste training voor mij in de nieuwe K2 van Frans een rondje Bos. Dit werd in een straf tempo afgewerkt met Harry naast ons in Frans' andere boot met draaizitje. Inclusief de mislukte overdraging een rondje in 1 uur 6 minuten is best snel. Dat zou zonder de onderbreking zo'n 1 uur 2 minuten zijn.

Wat mij betreft is de boot goedgekeurd! Heerlijk licht en goede feedback in je zitvlak wat hij precies doet. Alleen klaagde Frans over de bestuurbaarheid. In 1e instantie liep hij uit zijn roer. Nu zit er een "Pieter"-roetje onder en staan de touwtjes een stuk strakker, wat al verbetering geeft. Maar nu giert hij dóór bij het nemen van scherpe bochten. Frans gaat er nog naar kijken.

Na de training testte ik nog even de pomp die Frans heeft ingebouwd. Ook deze werkt naar behoren, aan de kant in ieder geval. We zullen vanzelf wel zien of het ook tijdens het varen werkt. O ja en Frans draagt tegenwoordig bretels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten